Vihapuhe ja trollaus

Sosiaalisessa mediassa toimiminen ja MLL:n yhdistyksen tilien ylläpito vaatii päivittämisen lisäksi seurantaa ja hallinnointia. Eteen voi tulla tilanteita, jolloin on harkittava, milloin ja miten keskusteluun on syytä puuttua. Myös ns. trollaukseen ja kyberuhkiin on hyvä varautua. Alla muutamia ohjeita erilaisiin sosiaalisessa mediassa eteen tuleviin tilanteisiin. Kerrothan MLL:n sosiaalisen median tileillä syntyneistä hankalista tilanteista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa myös oman piirisi yhteyshenkilölle.

Vihapuhe

MLL:n some- ja verkkoyhteisöissä kannattaa painottaa, että vihapuhetta ei hyväksytä, ja omalta osaltaan edistää toimivaa ja dialogista keskustelukulttuuria. (ks. alinna yhdistysten FB-profiiliin liitettävä vakioteksti). Yhdistyksen kanavilla ihmisarvoa loukkaavat, rasistiset tai muutoin sopimattomat ja hyvän tavan vastaiset viestit voidaan suoraan poistaa ja ilmiantaa esim. Facebookin Ohje- ja tukikeskuksessa.

Pohdi aina ensin, kannattaako vastata. Mieti, kenen kanssa kannattaa lähteä keskustelemaan. Jos vastaat, vastaa asiallisesti ja muita kunnioittavasti. Asiallinen ja napakka vastaus yhden tai enintään kaksi kertaa riittää.

Kannattaa vastata jotta

• Voi oikaista väärää tietoa.
  • Muut näkevät MLL:n kannan ja asiallisen vastauksen – varsinkin jos keskustelu jää näkyviin.

Ei kannata vastata

• Jos viestin tarkoituksena näyttää selvästi olevan törkeä vihapuhe. Tällöin vastaaminen ei välttämättä vie asiaa eteenpäin, sillä kommentoija voi haluta vain aiheuttaa reaktioita. Vastaaminen saattaa myös yllyttää kommentoijaa entisestään. Facebookissa kommentteja piilottaa, jolloin ne eivät näy muille käyttäjille. Myöskään kommentoija ei tiedä kommenttinsa olevan piilossa.

Kommentteja voi myös kylmänviileästi suoraan poistaa. Jos näet sopivaksi, voit kommentoida julkaisuun esimerkiksi seuraavasti:

MLL ei hyväksy minkäänlaista vihapuhetta, minkä vuoksi joitakin kommentteja on poistettu. Kommentoithan asiallisesti, kiitos!  Terv. MLL xx yhdistys

(Vihaviesteihin vastattaessa EI kannata lisätä omaa nimeä)

Mallivastaus rasistisiin (yksityis)viesteihin:

MLL on sitoutunut noudattamaan yhdenvertaisuuden periaatetta. Suomen lain mukaan ”Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.” MLL:n toiminta on täten kaikille avointa.

Tarvittaessa voi lisätä, vaikka jotain tämän tapaista:

Kohdennettua toimintaa tarjotaan haavoittuvassa asemassa oleville ihmisryhmille, jotta jokainen lapsiperhe Suomessa saisi tarvitsemaansa apua ja tukea.

Trollaus

Trollaus on vilpillistä ja joskus pahantahtoista häiriökäyttäytymistä verkossa. Trolli kalastelee muiden verkon käyttäjien reaktioita ja pyrkii saamaan huomiota itseensä provosoimalla.

Toimenpiteitä, joita tehdä ennakoivasti tai hankalien tapauksien ollessa kyseessä.

• Estä eli blokkaa selkeät trollitilit. Ne tunnistaa usein epämääräisestä profiilikuvasta ja käyttäjätunnuksesta. Ilmianna tilit tarvittaessa palvelun ylläpitäjälle.
  • Älä vastaa mitään, jätä kommentit omaan arvoonsa.
  • Vastaa asiallisesti, perustellen, tyhjentävästi ja liitä mukaan faktat kertova linkki.
  • Raportoi Facebookille, Instagramille, Twitterille tai muiden sivustojen ylläpitäjille asiattomasta kommentista tai ilmianna valeprofiili.

Vakioteksti yhdistysten FB-profiilin Tietoja-kohdan loppuun

Alla oleva teksti kannattaa lisätä yhdistyksen FB-sivun Tietoja-osioon. Kun keskustelun säännöt on kerrottu avoimesti, sivun hallinointi on helpompaa.

Sivuillamme voi vapaasti keskustella ja kommentoida. Kunnioitathan muiden mielipiteitä ja keskustelet asiallisesti, rakentavasti ja kannustavasti. Älä tee linkkejä lainvastaisiin tai asiattomiin materiaaleihin. Kiellettyjä ovat myös lainvastaiset sekä rasistiset ja ihmisiä, yhteisöä, uskontoa tai rotua loukkaavat viestit. Poistamme asiattomat viestit ja tarvittaessa estämme häiriköijien pääsyn sivulle.