Kylämummit ja -vaarit

Kylämummi, äiti ja taapero leikkivät sohvalla.

Kylämummit ja -vaarit ovat vapaaehtoistyöstä kiinnostuneita, luotettavia aikuisia, jotka haluavat viettää aikaa lasten kanssa. Mummit ja vaarit toimivat esimerkiksi päiväkodeissa, kirjastoissa, kouluissa, MLL:n perhekahviloissa tai kerhoissa.

Kylämummi ja -vaari -toiminta

Vaikka puhumme kylämummeista ja -vaareista, voit hyvin lähteä toimintaan mukaan jo ennen eläkkeelle siirtymistä. Kylämummina ja -vaarina toimit omilla ehdoillasi ja päätät itse, kuinka pitkäksi aikaa haluat olla mukana. Yhdistys ottaa mielenkiinnon kohteesi ja erityisosaamisesi mahdollisuuksien mukaan huomioon ja etsii sinulle toimintapaikan.

Lasten kanssa voi tehdä itselleen mieluisia asioista, esimerkiksi lukea satuja, leipoa, nikkaroida, askarrella, leikkiä tai lähteä mukaan metsäretkelle. Tärkeintä on läsnäolo, kuunteleminen, tukeminen ja rohkaiseminen. Tavoitteena on mm. sukupolvien välisen yhdessä tekemisen lisääminen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen.

Kylämummina tai -vaarina voi toimia esimerkiksi:

• MLL:n perhekahvilassa
  • Päiväkodissa, eskarissa tai koulussa