MLL ja Ukrainan tilanne

Sininen taivas, auringonkukkia ja teksti: Olemme Ukrainan puolella

MLL ja Ukrainan tilanne (päiv. 8.4.)

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt kaikkia. Myötätuntomme on Ukrainan ihmisten puolella ja erityisesti kannamme huolta lapsista, jotka kärsivät sodasta. Mannerheimin Lastensuojeluliitto tukee sodan keskellä eläviä lapsia ja perheitä Ukrainassa kanavoimalla rahallista apuaan kriisialueilla toimivien järjestökumppaneidensa, kuten Pelastakaa Lasten, Unicefin ja SPR:n kautta. Tähän uutiseen keräämme ajankohtaiset viestimme Ukrainan tilanteesta. Tavallisen turvallisen arjenkin jatkaminen on tärkeää, ja yhdistystemme perhekahvilat ja kerhot tarjoavat helppoja paikkoja tulla yhteen.

Vinkkejä ja ohjeita yhdistyksille, miten ottaa huomioon sotaa pakenevat perheet (8.4.)

MLL voi olla arvokas tukija ja arjen auttaja Suomeen saapuneille ukrainalaisille – MLL on ainoa lapsi- ja perhejärjestö, jolla on lähes jokaisessa kunnassa paikallisyhdistys. MLL haluaa kantaa vastuunsa sotaa pakenevien perheiden auttamisessa. Tätä varten on tuotettu pieni materiaalipaketti MLL:n paikallisyhdistyksille siitä, miten yhdistys voi huomioida toiminnassaan uudet maahantulijat.
Materiaalipakettiin on lisätty myös 14.4. leikkivinkkejä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi. Leikkipaketti on Yhdistysnetin aineistopankissa.
Miten voimme auttaa sotaa pakenevia perheitä?

Keväälle suunniteltu perhekahviloiden Pilttikiertue peruuntuu (24.3.)

Venäjän hyökkäyssota ja räikeät loukkaukset ihmisoikeuksia ja lapsen oikeuksia vastaan Ukrainassa aiheuttavat toistaiseksi voimaan astuvia muutoksia MLL:n yritysyhteistyössä. Piltti-brändin Nestlé-emoyhtiö on ilmoittanut jatkavansa välttämättömien elintarvikkeiden vientiä ja tuontia sekä tuotantoaan Venäjällä. Tästä johtuen MLL lapsen oikeuksia puolustavana järjestönä ei voi toimia Piltin kumppanina tällä hetkellä eikä Kevään Pilttikiertue tämän vuoksi toteudu perhekahviloissamme. MLL:n arvot ja tehtävä eivät voi olla ristiriidassa kumppaneiden toiminnan kanssa.

Aineistoja perhekahviloihin ja kohtaamispaikkoihin Ukrainan tilanteeseen liittyen (10.3.)

Olemme keränneet Yhdistysnettiin materiaalipaketin perhekahvilatoimintaa ajatellen. Jokainen voi hyödyntää materiaalia oman osaamisen ja mahdollisuuksien mukaan. Mukana on yhteisöllisiä leikkivinkkejä, kysymyksiä perhekahvilakeskustelun tueksi ja tietoa lisätuesta perheille. Perhekahvilassa voi vaikka askarrella yhteisöllisen auringonkukan, joka on Ukrainan kansalliskukka. Lue lisää

Ukrainan lapset ja perheet tarvitsevat apuamme (4.3.)

Ukraina ja ukrainalaiset tarvitsevat niin Suomen kuin koko Euroopan apua Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Mannerheimin Lastensuojeluliitto tukee sodan keskellä eläviä lapsia ja perheitä Ukrainassa kanavoimalla rahallista apuaan kriisialueilla toimivien järjestökumppaneidensa, kuten Pelastakaa Lasten, Unicefin ja SPR:n kautta. Keskusjärjestö seuraa tilannetta, ohjaa ja koordinoi MLL:n valmiustyötä. Yhteyshenkilö on vapaaehtoistoiminnanjohtaja Tapani Tulkki tapani.tulkki@mll.fi Yhdistysnetti toimii tiedonvälityskanavana yhdistysten suuntaan.

Lapset ja nuoret tarvitsevat nyt kuuntelijaa ja aikuisen tukea käsitellä vaikeita tunteita ja pelkoa. MLL tehostaa tukeaan kouluille ja kasvattajille. Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin kanavat keskustelevat lasten ja nuorten kanssa ja Vanhempainpuhelimessa ja -netissä vanhemmat saavat tukea kohdata ja suojella lasta ahdistavilta mediasisällöiltä. Parasta mitä me itse voimme nyt tehdä, on jatkaa rahallista tukemista kriisiorganisaatioiden kautta, tehdä työtämme arjessa ja pitää yllä asioita, jotka luovat turvaa ja toivoa omassa yhteisössämme.