Osaamismerkit

Kuva osaamismerkeistä, joita MLL myöntää

Digitaalinen osaamismerkki on uudenlainen tapa kertoa vapaaehtoistoiminnassa hankitusta osaamisesta. Osaamismerkin avulla voi helposti kertoa esimerkiksi oppilaitokselle tai työnantajalle millaista tietoa ja osaamista olet hankkinut tietyllä osa-alueella, esimerkiksi yhdistyksen hallituksessa tai perhekahvilan ohjaajana toimimalla. Digitaalinen osaamismerkki muodostuu kuvasta ja siihen liittyvästä tekstikuvauksesta.

MLL:n omat yhdeksän omaa osaamismerkkiä

• Perhekahvilan ohjaaja
  • Kerhon ohjaaja
  • Tukihenkilö
  • Maahanmuuttajaäidin ystävä
  • Jututtamon ohjaaja
  • Tanssitan vauvaa -ohjaaja
  • MLL kokemusvertainen
  • MLL somevapaaehtoinen
  • VJK (myönnetään automaattisesti vjk:n suorittaneille)

Järjestöjen yhteiset osaamismerkit yhdistystoiminnan osaamisesta

• Yhdistyksen puheenjohtaja
  • Yhdistyksen sihteeri
  • Yhdistyksen taloudenhoitaja
  • Yhdistyksen viestintävastaava

Osaamismerkkiä voi hakea, jos on suorittanut kyseiseen tehtävään liittyvän MLL:n koulutuksen ja toiminut tarvittavan ajan vapaaehtoistehtävässä. Jokaisella osaamismerkillä on omat kriteerinsä, ja ne ovat laajuudeltaan erilaisia. Tutustu merkkeihin lisää alla, ja hae merkkiä niiden yhteydessä olevalla sähköisellä lomakkeella. Merkkihakemus käsitellään hakijan omassa piirissä.

Perhekahvilan ohjaajan osaamismerkki

Kerhon ohjaajan osaamismerkki

Tukihenkilön osaamismerkki

Jututtamon ohjaajan osaamismerkki

Tanssitan vauvaa -ohjaajan osaamismerkki

Maahanmuuttajaäidi ystävä -osaamismerkki

MLL kokemusvertainen

MLL somevapaaehtoinen

Yhdistyksen puheenjohtajan osaamismerkki

Yhdistyksen sihteerin osaamismerkki

Yhdistyksen taloudenhoitajan osaamismerkki

Yhdistyksen viestintävastaavan osaamismerkki

Näin otat osaamismerkin käyttöön

Kun sinulle on myönnetty osaamismerkki, saat sähköpostiviestillä tiedon asiasta. Viesti tulee siihen osoitteeseen, jonka olet ilmoittanut osaamismerkin hakemuslomakkeella. Klikkaamalla viestin ”Voit ladata merkin tästä” -tekstiä sinut ohjataan Open Badge Passport -sivustolle. Luo tunnus sivustolle tai jos sinulla on jo käyttäjätunnus, klikkaa painiketta ”Kirjaudu”.

Linkki: Open Badge Passport OBF

Miten luon käyttäjätunnuksen Open Badge Passportiin?

Kun olet saanut sähköpostiviestin, jossa sinulle on myönnetty hakemasi osaamismerkki, klikkaa ”Voit ladata merkin tästä” -tekstiä. Sinut ohjataan Open Badge Passport -sivustolle. Klikkaa tekstiä ”Luo uusi käyttäjä”. Tämän jälkeen sinua pyydetään lukemaan ja hyväksymään käyttöehdot. Klikkaa taas tekstiä ”Luo uusi käyttäjä”. Voit tämän jälkeen täyttää tietosi lomakkeeseen tai kirjautua Facebook- tai LinkedIn-tunnuksillasi.

Miten jaan tietoa osaamismerkistäni sosiaalisessa mediassa?

Kun olet kirjautunut sisään Open Badge Passportiin, klikkaa sivun ylälaidasta tekstiä ”Merkit”. Valitse sitten se merkki, jota haluat jakaa, jolloin sinulle aukeaa uusi ikkuna. Klikkaa ikkunan ylälaidasta tekstiä ”Jaa”. Valitse sitten ”Merkin näkyvyys” -otsikon alla olevista vaihtoehdoista ”Näkyy kaikille OBP:ssa ja voidaan jakaa julkisesti” (maapallon kuva). Tällöin ikkunan alalaidassa olevat sosiaalisen median tunnuskuvat muuttuvat harmaista värillisiksi, jolloin voit valita, jaatko osaamismerkin Twitter-, LinkedIn-, Facebook-, Pinterest vai WordPress-sivullasi. Klikkaamalla tekstiä ”Linkki” saat myös suoran linkin osaamismerkkiisi.

Miten kerron suoritetusta osaamismerkistä nykyiselle/tulevalle oppilaitokselleni/työnantajalleni?

Kun olet kirjautunut sisään Open Badge Passportiin, klikkaa sivun ylälaidasta tekstiä ”Merkit”. Valitse sitten se merkki, jonka haluat ladata, jolloin sinulle aukeaa uusi ikkuna. Klikkaa ikkunan ylälaidasta tekstiä ”Lataa”. Voit ladata joko pelkän merkkikuvan tai pdf-version. Merkkikuva on hyvä vaihtoehto silloin, kun laadit CV:tä tai portfoliota. Kuvan mukaan kannattaa liittää myös suora linkki osaamismerkkiin. Pdf-versio puolestaan on hyvä vaihtoehto silloin, kun haluat kertoa tarkemmin kerryttämästäsi osaamisesta oppilaitoksellesi tai työnantajallesi. Pdf-versiossa on kuvan lisäksi tarkemmat tiedot merkin osaamisvaatimuksista, laajuudesta, opintopistevastaavuuksista ja myöntämisestä.