Opintokeskus Siviksen tarjoama tuki

Opintokeskus Siviksen logo

Opintokeskus Sivis on valtakunnallinen vapaan sivistystyön oppilaitos. Siviksen jäseniä ovat valtakunnallisesti toimivat järjestöt. Tällä hetkellä jäsenjärjestöjä on lähes 81 ja yksi niistä on MLL. Opintokeskus Siviksellä on keskustoimisto Helsingissä sekä aluetoimistot Turussa, Tampereella ja Oulussa. MLL:n paikallisyhdistysten on mahdollista järjestää koulutusta yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja saada niihin taloudellista tukea. Kun koulutusta järjestetään yhteistyössä Siviksen kanssa tulee siitä osa Siviksen opetusohjelmaa.

Opintokeskus Siviksen tavoitteena aktiivisen kansalaistoiminnan edistäminen

Sivis tukee monin tavoin jäsentensä koulutustoimintaa sekä järjestää koulutusta jäsenille ja yhdessä jäsenten kanssa. Sivis tuottaa monenlaista materiaalia, julkaisuja ja tutkimuksia järjestölliseen koulutukseen liittyen. Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus rahoittavat Siviksen toimintaa.

Sivis-tukea koulutuksiin

Koulutukset ovat kursseja, koulutuksia, webinaareja ja seminaareja, joissa on tarkoituksena oppia jokin tieto tai taito. Koulutuksen osallistujan tulee tietää osallistuvansa koulutukseen. Koulutuksissa on aina kouluttaja, olipa hän sitten järjestön työntekijä tai ulkopuolinen. Koulutukset kestävät vähintään yhden opetustunnin (45 min). Koulutuksessa tulee olla vähintään seitsemän yli 15-vuotiasta osallistujaa. Koulutuksiin myönnettävä tuki on 35 e / opetustunti ja Siviksen tuki voi olla enintään 55 % toteutuneista kuluista.

Toteuta koulutus Siviksen kanssa.

Tutustu Siviksen koulutuslinjaukseen.

Muista kertoa yhteistyöstä

Siviksen logoa käytetään kaikissa Siviksen opetusohjelmaan kuuluvien koulutusten koulutusmateriaaleissa ja viestinnässä. Lataa logo

Hallinnointi on helppoa

Koulutuksia hallinnoidaan Sivisverkossa, Opintokeskus Siviksen omassa koulutuksenhallintajärjestelmässä. Hallinnointi sujuu helposti. Tee henkilökohtaiset tunnukset Sivisverkkoon ja valitse käyttöoikeus omaan organisaatioon (yhdistys, piiri tai keskustoimisto). Tunnusten tekeminen vaatii tunnistautumisen omilla pankkitunnuksilla.

Näin toimit Sivisverkossa

Laadi ennen koulutusta suunnitelma

Suunnitelman voi tehdä aikaisintaan 6 kk ennen tilaisuutta ja kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkamista Kirjaa suunnitelmaan koulutuksen nimi, ajankohta, tavoitteet, kohderyhmä ja ohjelma jne. Sivisverkkoon tarvittavat tiedot ovat sellaisia, joita mietitään useimmiten kun suunnitellaan koulutusta.

Tee koulutuksen toteutumisen jälkeen selvitys

Merkitse selvitykseen osallistujien tiedot ja toteutuneet ja todennettavat kulut, joista on tositteet sekä tarkista vielä ohjelma ja opetustuntien määrä.

Muutoksia osallistujatietojen keräämisessä vuoden 2024 alusta

Kaikista vähintään 1h kestävistä koulutuksista tulee kirjata osallistujatiedot. Oppilaitoksena Opintokeskus Sivis on lain mukaan velvoitettu keräämään Tilastokeskuksen määrittämiä tilastotietoja koulutusten osallistujista. Tietoja käsitellään vain laajoina massatietoina vapaan sivistystyön koulutusten opiskelijaprofiilin kuvaamiseksi. Tutustu osallistujarekisteriselosteeseen

Vaihtoehto 1) Koulutuksiin ilmoittaudutaan Sivisverkon kautta ja osallistujatiedot tallentuvat samalla Sivisverkkoon.

Osallistujatietojen kerääminen käy helpoiten Sivisverkon koulutuskalenterin kautta. Jos koulutukseen ilmoittaudutaan Sivisverkon koulutuskalenterin kautta, osallistujat täyttävät ilmoittautumisen yhteydessä itse kaikki tarvittavat tiedot.

Vaihtoehto 2) Koulutuksiin ilmoittaudutaan järjestön omalla järjestelmällä ja osallistujatiedot raportoidaan erikseen Sivisverkossa.

Koulutusten ilmoittautumisessa on mahdollisuus käyttää myös järjestön omaa ilmoittautumisjärjestelmää. Tällöin koulutuksen vastuuhenkilön tulee lisätä osallistujatiedot Sivisverkkoon:

• etu- ja sukunimi
  • sähköpostiosoite (jos on)
  • sukupuoli
  • syntymävuosi,
  • koulutustausta (perusaste tai vähemmän, toinen aste, korkea-aste),
  • pääasiallinen toiminta (työllinen, työtön, opiskelija, eläkeläinen) ja
  • äidinkieli (suomi, ruotsi, englanti, saame, venäjä, viro, arabia, somali, ukraina, muu).

Sivisverkon asiakaspalvelu palvelee arkisin: toimisto(at)opintokeskussivis.fi tai puhelimitse: koulutusassistentit Tiia Herlevi, puh. 040 839 8777.

MLL:n nimetty järjestön koulutusasiantuntija:
Virpi Markkanen virpi.markkanen(at)opintokeksussivis.fi, p. 050 374 5869.

Käyttäjätunnuksen tekeminen Sivisverkkoon

Ohjevideo: Näin pääset alkuun Sivisverkon käyttämisessä