Sinisen valon sukupolvi -kampanja alkaa 17.4.

Sinisen valon sukupolvi kampanja

Mannerheimin Lastensuojeluliitossa kuulemme hiljaisia signaaleja, jotka kertovat vanhempien huolesta liittyen lasten älypuhelimen käyttöön. Ruutuajan lisäksi huolta aiheuttaa lapsen ikään nähden sopimattomien sisältöjen ilmestyminen puhelimelle netissä, sosiaalisessa mediassa tai peleissä. Haluamme auttaa lasten vanhempia ja muita lähiaikuisia tunnistamaan tilanteet, joissa lapsia on suojeltava digitaalisten ympäristöjen haitallisilta sisällöiltä.

Maanantaina 17.4. klo 18 käynnistämme Sinisen valon sukupolvi -kampanjan. Se ohjaa kasvattajia MLL:n mediakasvatuksen sisältöjen ääreen sivustolle: mll.fi/sinisenvalonsukupolvi.

Kampanja muistuttaa näkyvällä tavalla sisällöstä, jota lapset saattavat etenkin yöaikaan sinisen valon kajossa puhelimeltaan nähdä. Kuvasto on näkyvillä digitaalisilla mainosnäytöillä ympäri Suomen ainoastaan öisin – siihen vuorokauden aikaan, jolloin lapset voivat helpoiten käyttää puhelintaan ilman aikuisen valvontaa.

Kampanjan tavoitteena ei ole syyllistää, vaan pysäyttää vanhemmat ymmärtämään, ettei lasta voi opastamatta päästää internetin ihmeelliseen maailmaan. MLL:n kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö Paula Aalto kommentoi kampanjaamme mm. näin:

“On ymmärrettävää, etteivät vanhemmat voi jatkuvasti valvoa lapsen puhelimen käyttöä. Me aikuiset olemme kuitenkin ratkaisu siihen, että voimme suojella lapsiamme sopimattomalta sisällöltä. Omia mediataitojamme kehittämällä tiedämme myös miten toimia, jos lapsi on nähnyt jotain pelottavaa tai epäasiallista sisältöä puhelimeltaan”, Aalto sanoo.

Kampanja näkyy laajalti

Kampanja näkyy mediassa mm. tiistaina 18.4. klo 8.15 , jolloin Paula Aalto ja tietokirjailija, toimittaja Aino-Mari Tuuri ovat MTV:n Huomenta Suomessa keskustelemassa aiheesta.

Lisäksi kampanjassa on mukana 9 vaikuttajaa, jotka julkaisevat päivityksiä omissa kanavissaan. Kampanja kestää 5 vrk ja sen aikana MLL:n mainokset pyörivät illansuussa ja yöllä digitaalisilla mainosnäytöillä ympäri Suomen (Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku, Vaasa, Vantaa). Kampanjaa on toteuttamassa mainostoimisto TBWA.

Kannustamme jakamaan kampanjan somepäivityksiä ja kampanjatietoa k yhdistysten kanavissa. Siten olemme kaikki mukana edistämässä lasten ja nuorten mielenterveystyötä.