Henkilökuvassa Tiia – Vapaaehtoisnetin etusivun kasvo

Isä ja kaksi lasta eväsretkellä luonnossa.

MLL:n Vapaaehtoisnetin raikas ja värikäs ulkoasu on saanut jo ensimmäisten viikkojen aikana kiitosta. Etusivulla tulijaa tervehtii iloisesti hymyilevä ja moneen ehtivä MLL:n vapaaehtoinen, Tiia. Nyt meillä on tilaisuus tutustua hiukan paremmin naiseen kansikuvan takana.

Tavoitan Tiian syyslomareissulta Lapista. Pääsen puhelimitse mukaan aamukävelylle yöpakkasen puremaan tunturimaisemaan. Keskustelun myötä siirrymme kartalla hiukan etelämmäksi, sillä Tiia toimii tällä hetkellä MLL:n Isonkyrön hallituksessa varapuheenjohtajana. Lisäksi hän vastaa netti- ja somehommista yhdessä toisen vapaaehtoisen, Lauran, kanssa. Tiia kertoo, että vastuutehtävien jakaminen on koettu yhdistyksessä hyväksi toimintamalliksi.

Miten MLL-matka alkoi

MLL tuli Tiialle tutuksi noin 7 vuotta sitten, kun perheen ensimmäinen lapsi syntyi. Hän tutustui synnytysvalmennuksessa toiseen odottavaan äitiin, jonka kanssa he päättivät yhdessä lähteä mukaan MLL:n Isonkyrön yhdistyksen toimintaan. Ensimmäinen syy oli saada lapselle seuraa. Toinen syy – yhtä tärkeä – oli saada seuraa itselle. Tiia oli muuttanut Pohjanmaalle muualta, joten lapsuudenystäviä tai laajaa tuttavapiiriä ei ollut. ”Mikä sen parempaa seuraa, kuin muut samassa elämäntilanteessa olevat”, Tiia muistelee pohtineensa.

Vapaaehtoistyö antaa paljon

Tiia on sitä mieltä, että vapaaehtoistoiminnassa mukana oleminen antaa paljon. ”Se on hauskaa, meillä on hyvä hallitusporukka. Yhdessä saadaan tehdä. Meitä on hallituksessa eri-ikäisiä ja eri tilanteessa olevia. Itketään ja nauretaan – enemmän nauretaan.” Lisäksi Tiia kertoo oppineensa paljon organisoinnista ja kokonaisuuksien hallinnasta esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä. Hän kokee tärkeäksi myös sen, että yhdistyksen mukana pääsee vaikuttamaan ja tekemään yhteistyötä kunnan lapsiperhepalveluiden kanssa. ”Voi järjestää omille ja muiden muksuille toimintaa.”, Tiia toteaa.

MLL Isokyrö – pieni suuri yhdistys

Isonkyrön yhdistyksellä on kokoonsa nähden paljon ja monipuolista toimintaa. Perhekahvila kokoontuu viikoittain. Kahvilassa on tarjolla aina kahvia ja seuraa ja lisäksi ajoittain myös ohjelmaa, esimerkiksi äitiysjumppaa. Perhekahvilaa pitävät pystyssä hallituksen jäsenet apunaan ihanat kahvilamummat.

Myös neuvolan kanssa on säännöllistä yhteistyötä. Yhdistys tekee rotinapusseja, joita terveydenhoitaja jakaa uusille vauvoille. Rotinapussissa on mm. pieni muistaminen vauvalle ja esite yhdistyksen toiminnasta.

Yhdistys huomioi myös isompia lapsia. Edellisen lukuvuoden aikana yhdistys järjesti alakoulujen 5-6
-luokkalaisille oppitunnin nettikiusaamisen ehkäisyyn liittyen ja lisäksi hybridinä vanhempainillan aiheesta.

Tapahtumia yhteistyössä kunnan ja muiden toimijoiden kanssa

”Yhteistyön tekeminen muiden toimijoiden kanssa kannattaa ehdottomasti”, Tiia pohtii. Tällöin sekä tekijäkäsiä että osallistujia on enemmän ja kaikki osapuolet hyötyvät.

Tykätty tapahtuma, Muksukirppis, toteutuu yleensä keväisin ja syksyisin. Kirppiksen kanssa yhtä aikaa oli tänä syksynä lastentapahtuma, jonka järjesti paikallinen 4H-yhdistys. Sekä osallistujat että yhdistykset kokivat yhteistyön toimivaksi ja jatkoa seuraa. Yhdistys tekee yhteistyötä myös muiden toimijoiden kanssa. 5-vuotiaille lapsille järjestetään yhdessä seurakunnan kanssa vuosittain synttärit. MLL Isokyrö järjestää perinteisesti uudenvuoden aattona lasten ilotulituksen, jonka järjestelyihin mm. kunta osallistuu. Pienessä kunnassa on kaikkien etu, että asioita tehdään kimpassa.

Pohditko MLL:n vapaaehtoiseksi ryhtymistä

Oman kokemuksensa perusteella Tiia suosittelee lämpimästi MLL:n vapaaehtoiseksi ryhtymistä. ”Jos mietit, että lähdetkö, niin lähde! Osallistua voi sen verran, mitä pystyy. Kannattaa ainakin kokeilla!”

Päätämme puhelun ja Tiia lähtee retkelle perheen kanssa. Huomaan Tiian hyväntuulisuuden ja energian tarttuneen itseenikin. MLL:ssa on ympäri Suomea valtava määrä Tiian kaltaisia timanttisia tekijöitä. Jos et vielä ole toiminnassa mukana, niin laita hyvä kiertämään ja tule mukavaan porukkaan MLL:n vapaaehtoiseksi. Aina on tilaa vielä yhdelle, joka haluaa jakaa sydäntään.