Äitienpäivän kunniamerkit

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio kättelevät äitienpäivänä palkittuja naisia.

Tasavallan presidentti antaa vuosittain äitienpäivänä kunniamerkkijä ansioituneille äideille. Kunniamerkki on Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitali kultaristein ja se voidaan myöntää äidille, joka on ansioitunut lasten ja nuorten esimerkillisenä kasvattajana, kantanut yhteisvastuuta ja tukenut perhe-elämää ja vanhemmuutta.

Kunniamerkkejä annetaan monenlaisille äideille. Päätöksissä huomioidaan myös eri vähemmistöryhmien, kuten romanien ja saamelaisten edustajat. Lasten lukumäärä ei ole määräävä peruste palkitsemiselle. Biologisten äitien lisäksi myös adoptioäitejä ja sijaisäitejä voidaan ehdottaa palkittaviksi. Ehdokkaiden alaikäraja on 40 vuotta.

Aluehallintovirastojen esitysten perusteella sosiaali- ja terveysministeriö esittää vuosittain kunniamerkin saajia ritarikunnille. Ritarikuntien hallitus antoi ensimmäisen kerran äideille kunniamerkkejä vuonna 1946.

Miten äitienpäivän kunniamerkkiä haetaan?

MLL:n toiminnassa on mukana ansioituneita äitejä, joita yhdistykset voivat esittää palkittaviksi.

Kunniamerkkiä voi ehdottaa:

• Järjestö
  • Kunta
  • Seurakunta
  • Omat lapset

Jos omat lapset ehdottavat kunniamerkkiä, tarvitaan ehdotukseen liitteeksi vähintään kaksi puoltolausuntoa esimerkiksi järjestöltä, kunnalta tai seurakunnalta. Myös MLL:n yhdistys voi kirjoittaa puoltolausunnon.

Täytetty ehdotus liitteineen lähetetään siihen Aluehallintovirastoon, jonka alueella palkittavaksi ehdotettava äiti asuu. Aluehallintovirastosta saa tarkemmat tiedot vaadittavista asiakirjoista ja hakuaikataulusta.

Äitienpäivänä annettavien kunniamerkkien hakuaika päättyy äitienpäivää edeltävän vuoden marraskuussa.