Hyvä Joulumieli

Hyvä Joulumieli -keräys on MLL:n, SPR:n ja YLE:n yhteinen keräys kotimaan vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi. Vuonna 2023 keräys järjestetään 27. kerran. Keräyksen tavoitteena on kerätä reilu 1,5 M euroa, joka jaetaan 22 000:lle vähävaraiselle lapsiperheelle ruokalahjakortteina. Niillä perheet voivat hankkia ruokaa joulupöytään. Kortti on lahja, eikä sitä voi hakea.

Hyvä Joulumieli -lahjakortit jaetaan lapsiperheille, joissa on vaikea tilanne esimerkiksi

• Työttömyyden
  • Sairauden
  • Ylivelkaantumisen
  • Pienituloisuuden tai jonkin
  • Kriisitilanteen vuoksi

Päävastuu keräyksen toteuttamisesta vuorottelee MLL:n ja SPR:n välillä kahden vuoden välein. Vuosina 2022-2023 päävastuu on SPR:llä.

Yhteistyökumppanit korttien jakajina

HJM-kumppani voi olla esim. kunnan sosiaalitoimi, lastenneuvola, koulu, kouluterveydenhuolto, seurakunnan diakoniatoimi tai kunnan maahanmuuttajapalvelut. Tiedot sosiaalitoimen ja diakoniatyön asiakkaista ovat salassa pidettäviä eikä niitä saa luovuttaa ulkopuolisille. Siksi paikallisyhdistys ei saa ottaa perheiden tietoja vastaan esim. sosiaalitoimelta.

Ellei jako ole mahdollista yhteistyökumppanin kautta, MLL:n yhdistys tai SPR:n osasto voi valita perheet. Osasto/yhdistys ei voi jakaa kortteja ilman nimilistaa. Yhdistyksen on täytettävä lomake sekä lahjakortin saaneiden nimilista (lähetetään korttien mukana ja ladataan näille sivuille myöhemmin), jotta tiedot voidaan tarvittaessa tarkistaa. Nimilista tulee toimittaa omaan piiriin heti jakelun jälkeen (viimeistään 31.1.2024). Siihen asti perheiden tiedot sisältävä lista on säilytettävä lukitussa tilassa. Listat on ehdottomasti postitettava kirjattuna kirjeenä tai salattuna sähköpostina. Piiri toimittaa listat edelleen keskustoimistoon. Keskusjärjestö säilyttää henkilötietoja (enintään kaksi vuotta) eikä tietoja luovuteta eteenpäin. Yhdistys tai piiri ei saa säilyttää listoja lahjakortin saaneista perheistä raportoinnin jälkeen.

Mitä lahjakortilla voi ostaa ja missä se kelpaa?

Lahjakortti on tarkoitettu ruokatarvikkeisiin. Joukossa voi olla vain yksittäisiä taloustarvikkeita (esim. pesuaine, vaippapaketti). Kortteja on kolmenlaisia: jokaisella kauppaketjulla (Kesko, S-ryhmä ja Lidl) omat korttinsa.  Kortista käy ilmi, minkä kaupparyhmän liikkeisiin hänen saamansa lahjakortti käy.

Hyvä Joulumieli -keräyksen viestintä

Keräyksen viestintämateriaalia löytyy Gredistä.

Keräyksen tiedotteita julkaistaan Hyvä Joulumieli-sivuilla sekä MLL:n ja SPR:n nettisivuilla. Sivuille julkaistaan lisää artikkeleita keräyksen edistyessä, sivuilla julkaistaan myös yrityslahjoituksen tehneiden yritysten nimet. Hyvä joulumielellä on omat Facebook, Instagram ja Twitter-sivut. MLL julkaisee Hyvä Joulumieli -päivityksiä somekanavissaan. Tunnisteena käytetään #HyväJoulumieli.

Hyvä Joulumieli-tapahtuma tai keräys alueella?

Yhdistys voi halutessaan järjestää kampanja-aikana jonkin Hyvä Joulumieli -tapahtuman alueellaan. Tapahtumaa voi hyvin suunnitella yhdessä SPR:n paikallisen osaston kanssa. Sivun lopusta löydät tapahtumamalli -liitteen.

Yhdistys voi järjestää alueellaan Hyvä Joulumieli -keräyksen. Keräystarrat tilataan korttien tilaamisen yhteydessä samalla lomakkeella. Jälkikäteen keräyksestä voi ilmoittaa ja tarroja tilata olemalla yhteydessä hyvajoulumieli@mll.fi

Hyvä Joulumieli -kampanjan yhteyshenkilöt MLL:n piireissä

Alta löydät yhteyshenkilöt piireittäin vuonna 2023
sähköposti kaikilla muotoa etunimi.sukunimi@mll.fi

Uusimaa: Jaana Tapaninen
Häme: Tiina Rintala-Siira
Kaakkois-Suomi: Henna Karhu
Etelä-Savo: Riina Muotka
Keski-Suomi: Tiina Kämäräinen
Pohjanmaa: Anna Granlund
Lappi: toimisto.lapin.piiri@mll.fi
Pohjois-Pohjanmaa: Piia Korkiakoski
Kainuu: Seija Karjalainen
Satakunta: Riku Lammi
Pohjois-Karjala: Minna Issakainen
Pohjois-Savo: Merja Pitkänen
Varsinais-Suomi: Maire Louhimaa-Hyvölä

HUOM kun olet kirjautuneena luottamushenkilön roolissa Vapaaehtoisnettiin, löydät sivulta lisätietoa ja aineistoja (esim. kortinjako-ohjeet, selvityslomake jaetuista korteista ym.).