Liikuntaedut houkuttelevat jäseniä Siuntiossa

Lapsia MLL:n Siuntion yhdistyksen tapahtumassa

MLL:n Siuntion yhdistys on onnistunut jäsenhankinnassaan. Jäsenmäärän nousun takana on hyvä yhteistyö.

Siuntion yhdistys sai viime vuonna 52 uutta jäsentä, ja jo tämän vuoden keväällä lisää tuli 29. Saavutus on hyvä pienelle, reilun 170 jäsenen yhdistykselle.

MLL:n Uudenmaan piiri palkitsi kevätkokouksessaan Siuntion eniten vuonna 2022 uusia jäseniä saaneena yhdistyksenä. Nousua jäsenmäärässä oli 33 prosenttia. Jäseniä on saatu mukaan myös naapurikunnista.

– Tärkeää on aktiivinen yhteydenpito jäseniin. Olemme läsnä ja näymme kaikissa kanavissa, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Riikka Karlström.

Eräs syy Siuntion yhdistyksen suosioon on tarjonnan runsaus. Yhdistys järjesti viime vuonna perhekahvilan, puistoilujen, temmellystuntien, uintien ja kerhojen lisäksi yli 50 erilaista tempausta tai tapahtumaa.

Toiminnan mahdollistaa yhteistyö Siuntion kunnan, neuvolan, seurakuntien, koulujen ja muiden alueella toimivien yhdistysten ja yritysten kanssa.

– Kannattaa olla aktiivinen jäsenetujen hankinnassa. Laitan rohkeasti sähköpostia eri tahoille ja kerron suoraan, millaista sponsorointia toivoisimme, Karlström kertoo.

Suosikkina temmellystunnit

Tänä vuonna yhdistys onnistui saamaan muun muassa OP Uusimaan tukijaksi jäsentensä liikuntaharrastukseen.

Erityisen suosittua Siuntiossa ovat koko perheen temmellystunnit. Kyseessä on jäsenille maksuton mahdollisuus liikkua omatoimisesti paikallisen koulukampuksen liikuntasalissa. Tarjolla on valoisa tila, jonka välineistönä ovat esimerkiksi köydet, trampoliini, patjoja ja kiipeilyseinä sekä pehmeä matto aivan pienimpienkin liikkujien iloksi.

– Perheet ovat ottaneet temmellystunnit omakseen. Valtakunnallisena leikkipäivänä osallistujia oli jopa 70.  Etenkin lauantaiaamut ovat perheille hyvää yhteistä harrastusaikaa.

Myös uiminen kiinnostaa. Siuntion yhdistys tarjoaa jäsenille perheineen uintikäynnit Neidonkeitaan uimalassa. Uimalassa käytössä on erilaisia altaita ja vesiliukumäki, lisäksi uintiin kuuluu ilmainen kuntosalikäynti aikuisille.

Vapaaehtoistyössä tekijöitä innostaa hyvä yhteishenki.

– Meillä on kiva porukka yhdistyksessä, jossa jokainen voi tehdä halunsa mukaan. Itse olen aktiivinen, koska tätä on kiva tehdä, Karlström sanoo.

Teksti: Maarit Piippo
Kuva: Riikka Karlström

Juttu on julkaistu Lapsemme-lehdessä 2/2023.

Vinkkejä MLL:n yhdistyksille