Palautteen kerääminen
Menetelmiä palautteen keräämiseen
Lasten palautepallot
Palautepallot ovat erivärisiä palloja (esim. eri värisiksi maalattuja styroxpalloja). Eri värit merkitsevät erilaisia tunnetiloja tai mielikuvia siitä, onko toiminta ollut kivaa vai tylsää.
Eri väreille voi keksiä erilaisia merkityksiä.
- Keltainen pallo merkitsee sitä, että on ollut kivaa
- Vihreä pallo merkitsee tavallista kerhokertaa, ei erityisen kivaa, mutta ei erityisen tylsääkään. Tai kerhokertaa, josta ei osaa oikein sanoa, millaista se oli.
- Ruskea pallo merkitsee kurjaa tai tylsää kerhokertaa.
- Punainen…
- Sininen…
Jokaisen kerhokerran jälkeen jokainen lapsi saa laittaa koriin sen värisen pallon, mikä kuvaa hänen omaa mielialaansa tai ajatuksiaan kerhopäivän kulusta. Lisäksi lapset saavat sanoa halutessaan suullisesti jonkun kommentin tai perustelun värivalinnalleen.
Palautepallot ovat erivärisiä palloja (esim. eri värisiksi maalattuja styroxpalloja). Eri värit merkitsevät erilaisia tunnetiloja tai mielikuvia siitä, onko toiminta ollut kivaa vai tylsää.
Eri väreille voi keksiä erilaisia merkityksiä.
- Keltainen pallo merkitsee sitä, että on ollut kivaa
- Vihreä pallo merkitsee tavallista kerhokertaa, ei erityisen kivaa, mutta ei erityisen tylsääkään. Tai kerhokertaa, josta ei osaa oikein sanoa, millaista se oli.
- Ruskea pallo merkitsee kurjaa tai tylsää kerhokertaa.
- Punainen…
- Sininen…
Jokaisen kerhokerran jälkeen jokainen lapsi saa laittaa koriin sen värisen pallon, mikä kuvaa hänen omaa mielialaansa tai ajatuksiaan kerhopäivän kulusta. Lisäksi lapset saavat sanoa halutessaan suullisesti jonkun kommentin tai perustelun värivalinnalleen.
Palautekysely
Toimintaa voi arvioida myös teettämällä palautekyselyn. Palautekysely voi olla perinteisesti lomakemuodossa tai siihen voi vastata tabletin tai tietokoneen avulla. Kyselyn voi helposti teettää esimerkiksi Google Formsilla. Palautekyselyssä kysymysten tulee olla yksikertaisia ja selkeitä, kysely ei saa olla myöskään liian pitkä. Sen tulee olla myös ulkomuodoltaan houkutteleva, jotta lomake halutaan täyttää. Siinä tulisi olla myös selkeät vastausohjeet.
Palautekyselyt tavoittavat parhaiten nuoret ja aikuiset. Palautekyselyitä voi suuntaa kuitenkin myös lapsille. On tärkeää varmistaa, että lapsi ymmärtää kyselyn tarkoituksen ja mitä hän on tekemässä. Lasta tulisi opastaa kyselyn täyttämisessä. Vastausvaihtoehtoihin voi liittää esimerkiksi kuvia, mikä helpottaa kysymysten hahmottelussa ja tekee siitä houkuttelevamman.
Vinkkejä palautekyselyn laatimiseen:
- Huomioi kohderyhmä! Onko kysymyksen vastaajana lapsi, nuori vai aikuinen.
- Pidä kysely tiiviinä ja kysymykset yksinkertaisina
- Luo kysely, joka on visuaalisesti houkutteleva!
- Kysymystyyppejä on hyvä olla useita, esimerkiksi kyllä/ei kysymykset, monivalintakysymykset ja avoimet kysymykset.
Toimintaa voi arvioida myös teettämällä palautekyselyn. Palautekysely voi olla perinteisesti lomakemuodossa tai siihen voi vastata tabletin tai tietokoneen avulla. Kyselyn voi helposti teettää esimerkiksi Google Formsilla. Palautekyselyssä kysymysten tulee olla yksikertaisia ja selkeitä, kysely ei saa olla myöskään liian pitkä. Sen tulee olla myös ulkomuodoltaan houkutteleva, jotta lomake halutaan täyttää. Siinä tulisi olla myös selkeät vastausohjeet.
Palautekyselyt tavoittavat parhaiten nuoret ja aikuiset. Palautekyselyitä voi suuntaa kuitenkin myös lapsille. On tärkeää varmistaa, että lapsi ymmärtää kyselyn tarkoituksen ja mitä hän on tekemässä. Lasta tulisi opastaa kyselyn täyttämisessä. Vastausvaihtoehtoihin voi liittää esimerkiksi kuvia, mikä helpottaa kysymysten hahmottelussa ja tekee siitä houkuttelevamman.
Vinkkejä palautekyselyn laatimiseen:
- Huomioi kohderyhmä! Onko kysymyksen vastaajana lapsi, nuori vai aikuinen.
- Pidä kysely tiiviinä ja kysymykset yksinkertaisina
- Luo kysely, joka on visuaalisesti houkutteleva!
- Kysymystyyppejä on hyvä olla useita, esimerkiksi kyllä/ei kysymykset, monivalintakysymykset ja avoimet kysymykset.
Piirtämisharjoitus
Voitte kokoontua lasten kanssa pöydän ääreen ja pyytää heitä piirtämään asioita, joita he ovat tykänneet tehdä kerhossa tai kahvilassa. He voivat myös piirtää sellaisia asioita mitä he toivoisivat, että kerhossa tehtäisiin. Tällä tavoin lapset pääsevät kertomaan tuntemuksiaan sekä ehdottamaan uutta yhteistä tekemistä. Piirrustushetken aikana lapsen viereen voi hakeutua ja kysyä lapselta piirrustuksesta. Anna lapselle mahdollisuus kertoa piirrustuksesta vapaasti. Voit samalla kirjata ylös niitä asioita, mitä lapsi kertoo piirrustuksestaan.
Tietoa harjoituksesta:
- Yli 4-vuotiaille ja siihen voi osallistua 1-6 lasta.
- Harjoitusta varten tarvitset paperia ja piirrustusvälineet
- Kesto voi vaihdella 30 minuustista 1 tuntiin.
Voitte kokoontua lasten kanssa pöydän ääreen ja pyytää heitä piirtämään asioita, joita he ovat tykänneet tehdä kerhossa tai kahvilassa. He voivat myös piirtää sellaisia asioita mitä he toivoisivat, että kerhossa tehtäisiin. Tällä tavoin lapset pääsevät kertomaan tuntemuksiaan sekä ehdottamaan uutta yhteistä tekemistä. Piirrustushetken aikana lapsen viereen voi hakeutua ja kysyä lapselta piirrustuksesta. Anna lapselle mahdollisuus kertoa piirrustuksesta vapaasti. Voit samalla kirjata ylös niitä asioita, mitä lapsi kertoo piirrustuksestaan.
Tietoa harjoituksesta:
- Yli 4-vuotiaille ja siihen voi osallistua 1-6 lasta.
- Harjoitusta varten tarvitset paperia ja piirrustusvälineet
- Kesto voi vaihdella 30 minuustista 1 tuntiin.
Peukaloarviointi
Aina ei tarvitse kertoa ääneen tai perustella mielipteitään, kun annetaan palautetta toiminnasta. Toimintaa voi arvioida näyttämällä peukalolla, mitä ajattelee eri asioista. Se on helppo tapa kysyä lasten mielipidettä ja osallistaa heitä. Tämä antaa mahdollisuuden arviointiin myös sellaisille lapsille, jotka arastelevat kertoa ajatuksistaan ääneen ryhmässä. Voit esittää yleisiä kysymyksiä: ”Oliko kerhossa tänään kivaa?” tai yksityiskohtaisempia kysymyksiä: ”Oliko yhteinen lauluhetki kiva?” Myös toimintaan osallistuneet aikuiset voivat osallistua arviointiin.
Peukalo ylös = tykkään
Peukalo alas = en tykkää
Vanhemmat lapset voivat myös näyttää peukkua sivulle = en osaa sanoa tai tykkään jonkun verran
Aina ei tarvitse kertoa ääneen tai perustella mielipteitään, kun annetaan palautetta toiminnasta. Toimintaa voi arvioida näyttämällä peukalolla, mitä ajattelee eri asioista. Se on helppo tapa kysyä lasten mielipidettä ja osallistaa heitä. Tämä antaa mahdollisuuden arviointiin myös sellaisille lapsille, jotka arastelevat kertoa ajatuksistaan ääneen ryhmässä. Voit esittää yleisiä kysymyksiä: ”Oliko kerhossa tänään kivaa?” tai yksityiskohtaisempia kysymyksiä: ”Oliko yhteinen lauluhetki kiva?” Myös toimintaan osallistuneet aikuiset voivat osallistua arviointiin.
Peukalo ylös = tykkään
Peukalo alas = en tykkää
Vanhemmat lapset voivat myös näyttää peukkua sivulle = en osaa sanoa tai tykkään jonkun verran
Lasten haastatteleminen
Lapsia voi haastatella ryhmässä tai yksitellen. Haastattelun voi toteuttaa ainoastaan kysellen tai ottaa mukaan kuvia. Lapsille voi antaa myös mahdollisuuden haastatella toisiaan. Lapsista on usein hauskaa haastatella muita lapsia ja joskus kaverille kertominen voi tuntua helpommalta kuin ohjaajalle. Kysymällä kasten ajatuksia vahvistat lasten osallisuutta ja kokemusta siitä, että heidän mielipiteitään pidetään tärkeänä.
Ohjeita eri haastattelumuotoihin:
Ryhmähaastattelu:
Ryhmähaastattelussa voi olla mukana 3-6 lasta ja ohjaaja. Ryhmähaastattelu sopii yli 4-vuotiaille. Istukaa rinkiin ja ota haastattelutilanteeseen mukaan iso paperi. Voit kysyä lapsilta esimerkiksi lempileikistä, kivoimmasta kerhokerrasta tai mahdollisista toiveista kerhossa. Kirjoita vastauksia ylös tai voit myös piirtää annettuja vastauksia isolle paperille.
Käykää yhdessä läpi, mitä ajatuksia ja ideoita ryhmässä syntyi. Lapset voivat myös itse valita kolme mieluisinta vaihtoehtoa, siten valikoituvat eniten kannatusta saaaneet ideat. Voit myös kertoa lapsille, mitä voidaan toteuttaa oikeasti ja milloin.
Parihaastattelu:
Parihaastatteluun tulee mukaan kaksi lasta ja ohjaaja. Parihaastattelu sopii yli 6-vuotiaille. Voit myös antaa lasten haastatella toisiaan. Voit käydä ensiksi läpi, mitä haastattelu tarkoittaa ja kertoo esimerkkejä kysymyksistä: ”Mitä haluaisit tehdä kerhossa?”. On tärkeää tehdä selväksi, että ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, vaan kaikki vastaukset ovat hyviä. Kirjoita ylös sekä kysymykset että vastaukset. Haastattelutilanteet voidaan myös videoida, jos siihen on tarvittavat luvat kunnossa.
Yksilöhaastattelu:
Henkilökohtasia ajatuksia kerhossa viihtymisestä tai toiveista kerhotoimintaa kohtaan voi saada joskus parhaiten selville olemalla lapsen kanssa kahden. Lapsen vastaukset tulee hyväksyä sellaisenaan ja tuoda ilmi se, lasta kuullaan ja hänen mielipiteellään on merkitystä. Muista varmistaa, että olet ymmärtänyt ja kuullut oikein lapsen vastauksen.
Esimerkkejä lauseen aloituksista, joita voi hyödyntää haastattelussa:
-Tykkään tehdä kerhossa…
-Minusta kerhossa on kivaa/ei ole kivaa, silloin kun..
-Minulle tulee kerhossa hyvä/paha mieli, kun…
Lapsia voi haastatella ryhmässä tai yksitellen. Haastattelun voi toteuttaa ainoastaan kysellen tai ottaa mukaan kuvia. Lapsille voi antaa myös mahdollisuuden haastatella toisiaan. Lapsista on usein hauskaa haastatella muita lapsia ja joskus kaverille kertominen voi tuntua helpommalta kuin ohjaajalle. Kysymällä kasten ajatuksia vahvistat lasten osallisuutta ja kokemusta siitä, että heidän mielipiteitään pidetään tärkeänä.
Ohjeita eri haastattelumuotoihin:
Ryhmähaastattelu:
Ryhmähaastattelussa voi olla mukana 3-6 lasta ja ohjaaja. Ryhmähaastattelu sopii yli 4-vuotiaille. Istukaa rinkiin ja ota haastattelutilanteeseen mukaan iso paperi. Voit kysyä lapsilta esimerkiksi lempileikistä, kivoimmasta kerhokerrasta tai mahdollisista toiveista kerhossa. Kirjoita vastauksia ylös tai voit myös piirtää annettuja vastauksia isolle paperille.
Käykää yhdessä läpi, mitä ajatuksia ja ideoita ryhmässä syntyi. Lapset voivat myös itse valita kolme mieluisinta vaihtoehtoa, siten valikoituvat eniten kannatusta saaaneet ideat. Voit myös kertoa lapsille, mitä voidaan toteuttaa oikeasti ja milloin.
Parihaastattelu:
Parihaastatteluun tulee mukaan kaksi lasta ja ohjaaja. Parihaastattelu sopii yli 6-vuotiaille. Voit myös antaa lasten haastatella toisiaan. Voit käydä ensiksi läpi, mitä haastattelu tarkoittaa ja kertoo esimerkkejä kysymyksistä: ”Mitä haluaisit tehdä kerhossa?”. On tärkeää tehdä selväksi, että ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, vaan kaikki vastaukset ovat hyviä. Kirjoita ylös sekä kysymykset että vastaukset. Haastattelutilanteet voidaan myös videoida, jos siihen on tarvittavat luvat kunnossa.
Yksilöhaastattelu:
Henkilökohtasia ajatuksia kerhossa viihtymisestä tai toiveista kerhotoimintaa kohtaan voi saada joskus parhaiten selville olemalla lapsen kanssa kahden. Lapsen vastaukset tulee hyväksyä sellaisenaan ja tuoda ilmi se, lasta kuullaan ja hänen mielipiteellään on merkitystä. Muista varmistaa, että olet ymmärtänyt ja kuullut oikein lapsen vastauksen.
Esimerkkejä lauseen aloituksista, joita voi hyödyntää haastattelussa:
-Tykkään tehdä kerhossa…
-Minusta kerhossa on kivaa/ei ole kivaa, silloin kun..
-Minulle tulee kerhossa hyvä/paha mieli, kun…
Lelu avuksi arviointiin
Lasten kokemuksia, mielipiteitä ja kuulumisia voi kysellä käsinuken tai muun lelun avulla. Tämä harjoitus sopii yli 2-vuotiaille ja siihen voi osallistua 5-10 lasta. Aikuisen tehtävänä on tehdä tilanteesta mahdollisimman mieluisa lapselle ja yrittää houkutella lasta vastaamaan avoimesti. Lapset usein vastaavat aikuisten esittämiin kysymyksiin niin kuin luulevat, että aikuinen haluaa vastattavan. Käsinukelle tai lelulle kertominen voi olla lapselle helpompaa ja hauskempaa.
Voitte kokoontua lasten kanssa rinkiin. Lapsille voi kertoa, että käsinukke tai jokin muu hahmo on tullut kyselemään, millaista kerhossa on. Käsinuken tai muun lelun kanssa voi olla esillä tai mennä sermin taakse, kuen nukketeatterissa. Jokaista lasta pyydetään vuorollaan kertomaan omin sanoin esimerkiksi, millaista kerhossa on ollut tai mikä on ollut lempi leikki kerhosa.
Kerro lopuksi myös nukelle tai lelulle omista kokemuksistasi. Laita lopuksi se jonnekin arvokkaast nukkumaan tai vaikkapa kurkkimaan, mitä kerhossa tapahtuu. Lapsi voi myös kertoa Nukelle tai lelulle jos jokin asia kerhossa harmittaa tai ilahduttaa.
Lasten kokemuksia, mielipiteitä ja kuulumisia voi kysellä käsinuken tai muun lelun avulla. Tämä harjoitus sopii yli 2-vuotiaille ja siihen voi osallistua 5-10 lasta. Aikuisen tehtävänä on tehdä tilanteesta mahdollisimman mieluisa lapselle ja yrittää houkutella lasta vastaamaan avoimesti. Lapset usein vastaavat aikuisten esittämiin kysymyksiin niin kuin luulevat, että aikuinen haluaa vastattavan. Käsinukelle tai lelulle kertominen voi olla lapselle helpompaa ja hauskempaa.
Voitte kokoontua lasten kanssa rinkiin. Lapsille voi kertoa, että käsinukke tai jokin muu hahmo on tullut kyselemään, millaista kerhossa on. Käsinuken tai muun lelun kanssa voi olla esillä tai mennä sermin taakse, kuen nukketeatterissa. Jokaista lasta pyydetään vuorollaan kertomaan omin sanoin esimerkiksi, millaista kerhossa on ollut tai mikä on ollut lempi leikki kerhosa.
Kerro lopuksi myös nukelle tai lelulle omista kokemuksistasi. Laita lopuksi se jonnekin arvokkaast nukkumaan tai vaikkapa kurkkimaan, mitä kerhossa tapahtuu. Lapsi voi myös kertoa Nukelle tai lelulle jos jokin asia kerhossa harmittaa tai ilahduttaa.