Kunnan tai maakunnan ja yhdistyksen yhteistyö

Seitsemän ihmistä seisomassa ympyrässä, kädet yhdessä keskellä yhteistyön merkiksi tekemässä ns. nyrkkitervehdyksen.

Kunnan ja MLL:n yhdistyksen välinen yhteistyö on tärkeää, kun kehitetään lapsiperheiden palveluita. Myös nuorisotyössä MLL voi toimia kunnan kumppanina. Monessa kunnassa MLL:n paikallisyhdistyksen toiminta nivoutuukin osaksi kunnan perhekeskusta. Perhekeskus on kunnan vastuulla oleva verkosto, jossa monet toimijat tekevät yhteistyötä. Kokonaisuuteen kuuluvat useimmiten neuvolat sekä avoimen varhaiskasvatuksen palvelut, kuten leikki- ja kerhotoiminta sekä avoimet päiväkodit ja perheryhmät.

Käytännön esimerkkejä yhteistyöstä

• Kunta tarjoaa yhdistykselle toimintatiloja maksutta tai tavallista edullisemmin
  • Kunta avustaa rahallisesti yhdistyksen toimintaa
  • Kunta tiedottaa lapsiperheille yhdistyksen toiminnasta