Koulutien turvaajat
Tule mukaan turvaamaan koulutiet elokuussa!
Koulutien turvaajat -kampanjan toteuttaminen MLL:n paikallisyhdistyksessä
Järjestämme elokuussa 2024 valtakunnallisen Koulutien turvaajat -kampanjan. Tavoitteena on päivystää MLL:n toimesta mahdollisimman monella suojatiellä koulujen alkaessa ja siten turvata pienten koululaisten kouluteitä ympäri Suomen. Kampanjaa on toteutettu onnistuneesti jo useiden vuosien ajan Uudellamaalla sekä muutamilla yksittäisillä paikkakunnilla. Toiminta on saanut paljon kiitosta, ja nyt se laajentuu koko maahan.
Vapaaehtoiset koulutien turvaajat päivystävät heijastinliivit yllään koulujen läheisyydessä lasten saapuessa kouluun. Tarkoituksena on saada autoilijat huomaamaan pienet koululaiset ja hiljentämään vauhtiaan koulujen ympäristössä.
Kouluteiden turvaamiseen osallistumisesta on monta hyötyä yhdistykselle:
- Yhdistys saa positiivista näkyvyyttä paikkakunnalla.
- Yhdistys tekee konkreettista työtä lasten hyväksi.
- Yhdistys saa hyvän mahdollisuuden kohdata uusia vapaaehtoisia, jotka voivat innostua mukaan myös muuhun toimintaan.
Ilmoita yhdistyksenne mukaan 20.6. mennessä!
Nyt on aika sopia yhdistyksen hallituksen kanssa kampanjaan osallistumisesta. Haastamme kaikki yhdistykset mukaan! Tavoitteena on saada koulutiet turvattua ainakin 30 uudella paikkakunnalla.
Uudenmaan alueella kampanja toteutetaan omalla ohjeistuksella aiempien vuosien tapaan. Ohjeet Uudenmaan yhdistyksille löytyvät piirin verkkosivuilta.
Ilmoita yhdistyksesi mukaan 20.6. mennessä tällä lomakkeella: https://www.lyyti.fi/reg/Koulutien_turvaajat_2024
Huom! Uudenmaan piirin yhdistykset ilmoittautuvat täällä: https://uudenmaanpiiri.mll.fi/yhdistyksille/koulutien-turvaajat/
Ohjeet osallistumiseen
Mikä on koulutien turvaajat -kampanja?
Koulutien turvaajat -kampanjan avulla halutaan antaa pienille koululaisille turvallinen koulutie muistuttamalla autoilijoita ja muita teillä liikkujia hiljentämään vauhtia koulujen läheisyydessä. Kampanjointia tarvitaan, sillä viimeisten vuosien aikana liikenteessä on kuollut keskimäärin yksi alakouluikäinen vuosittain.
Tänä vuonna sadat vapaaehtoiset turvaavat pienten lasten koulumatkan ympäri maata.
MLL toteuttaa kampanjan tänä vuonna valtakunnallisesti ja kutsuu nyt paikallisyhdistyksiä mukaan turvaamaan pienten koululaisten koulunalkua. Keskusjärjestö lähettää huomioliivit kaikille yhdistyksille, jotka lähtevät mukaan kampanjaan.
Koulutien turvaajat -kampanjan avulla halutaan antaa pienille koululaisille turvallinen koulutie muistuttamalla autoilijoita ja muita teillä liikkujia hiljentämään vauhtia koulujen läheisyydessä. Kampanjointia tarvitaan, sillä viimeisten vuosien aikana liikenteessä on kuollut keskimäärin yksi alakouluikäinen vuosittain.
Tänä vuonna sadat vapaaehtoiset turvaavat pienten lasten koulumatkan ympäri maata.
MLL toteuttaa kampanjan tänä vuonna valtakunnallisesti ja kutsuu nyt paikallisyhdistyksiä mukaan turvaamaan pienten koululaisten koulunalkua. Keskusjärjestö lähettää huomioliivit kaikille yhdistyksille, jotka lähtevät mukaan kampanjaan.
Näin pääset alkuun
Yhdistyksen hallitus tekee kokouksessaan päätöksen, että yhdistys osallistuu kampanjaan. Miettikää, millainen resurssi teillä on, paljonko saatte vapaaehtoisia ja kuinka monella koululla olisi tarvetta päivystykselle. Kampanjalle kannattaa nimetä yksi tai useampia vastuuhenkilöitä.
Vastuuhenkilö on yhteydessä koulun rehtoriin ja kertoo kampanjasta. Samalla vastuuhenkilö pyytää luvan jakaa kampanjan markkinointimateriaalia Wilmassa tai muussa kodin ja koulun välisessä yhteydenpitokanavassa. (Huom! Useimmat rehtorit ovat vielä työssä ainakin kesäkuun alussa.) Rehtorilta voi kysyä myös, mitä kautta tavoittaisi tulevien ekaluokkalaisten vanhempia.
Ilmoita yhdistyksesi mukaan valtakunnalliseen kampanjaan tästä linkistä, jotta saatte liivit tapahtumaan.
Yhdistyksen hallitus tekee kokouksessaan päätöksen, että yhdistys osallistuu kampanjaan. Miettikää, millainen resurssi teillä on, paljonko saatte vapaaehtoisia ja kuinka monella koululla olisi tarvetta päivystykselle. Kampanjalle kannattaa nimetä yksi tai useampia vastuuhenkilöitä.
Vastuuhenkilö on yhteydessä koulun rehtoriin ja kertoo kampanjasta. Samalla vastuuhenkilö pyytää luvan jakaa kampanjan markkinointimateriaalia Wilmassa tai muussa kodin ja koulun välisessä yhteydenpitokanavassa. (Huom! Useimmat rehtorit ovat vielä työssä ainakin kesäkuun alussa.) Rehtorilta voi kysyä myös, mitä kautta tavoittaisi tulevien ekaluokkalaisten vanhempia.
Ilmoita yhdistyksesi mukaan valtakunnalliseen kampanjaan tästä linkistä, jotta saatte liivit tapahtumaan.
Pyydä vapaaehtoisia mukaan koulutien turvaajiksi
Hyvä ja valmis markkinointimateriaali auttaa löytämään vapaaehtoisia päivystäjiä. Löydät materiaalit MLL:n Gredistä.
Vapaaehtoisia voi pyytää esim. yhdistyksen somekanavissa, vanhempainyhdistyksistä, ylempien luokkien oppilaista, Martoista, eläkeläisyhdistyksistä, erilaisista liikuntaseuroista, asukasyhdistyksistä, Lionseista ja muista omista verkostoista. Mukaan voi pyytää myös kunnanvaltuutettuja ja muita alueen julkkiksia.
Tämän kampanjan avulla yhdistyksellä on mahdollisuus löytää aivan uusia vapaaehtoisia mukaan, joten markkinointia kannattaa tehdä monikanavaisesti.
Pyydä vapaaehtoisia ilmoittautumaan esim. vastuuhenkilölle tai sovi muuten, missä ja milloin vapaaehtoisia tarvitaan.
Kun vapaaehtoiset ilmoittautuvat mukaan, kannattaa olla heti heihin yhteydessä ja perehdyttää heidät tehtäväänsä. Vapaaehtoiselle voi olla hyvä jakaa myös kirjallinen ohje (pohja täällä). Tärkeintä on viestittää, että emme ole liikennepoliiseja vaan olemme risteyksissä näkyvällä paikalla herättämässä autoilijoiden huomion koulujen alkaessa.
Hyvä ja valmis markkinointimateriaali auttaa löytämään vapaaehtoisia päivystäjiä. Löydät materiaalit MLL:n Gredistä.
Vapaaehtoisia voi pyytää esim. yhdistyksen somekanavissa, vanhempainyhdistyksistä, ylempien luokkien oppilaista, Martoista, eläkeläisyhdistyksistä, erilaisista liikuntaseuroista, asukasyhdistyksistä, Lionseista ja muista omista verkostoista. Mukaan voi pyytää myös kunnanvaltuutettuja ja muita alueen julkkiksia.
Tämän kampanjan avulla yhdistyksellä on mahdollisuus löytää aivan uusia vapaaehtoisia mukaan, joten markkinointia kannattaa tehdä monikanavaisesti.
Pyydä vapaaehtoisia ilmoittautumaan esim. vastuuhenkilölle tai sovi muuten, missä ja milloin vapaaehtoisia tarvitaan.
Kun vapaaehtoiset ilmoittautuvat mukaan, kannattaa olla heti heihin yhteydessä ja perehdyttää heidät tehtäväänsä. Vapaaehtoiselle voi olla hyvä jakaa myös kirjallinen ohje (pohja täällä). Tärkeintä on viestittää, että emme ole liikennepoliiseja vaan olemme risteyksissä näkyvällä paikalla herättämässä autoilijoiden huomion koulujen alkaessa.
Kerro kampanjasta myös medialle
Paikallismediat kannattaa ottaa mukaan tempaukseen jo hyvissä ajoin. Mediatiedotteesta voi muokata oman yhdistyksen näköisen. Mediatiedotetta kannattaa jakaa kaikkiin paikallislehtiin ja mediaan, paikallisradioon ym. Paikallinen poliisikin voisi olla kiinnostunut kampanjasta.
Jos medianäkyvyyttä ei saa juuri samana päivänä, voi ja kannattaa kirjoittaa lehtijuttu itse ja tarjota sitä paikalliseen lehteen kuvan kera. Juttua elävöittää lasten haastattelut ja kivat kuvat sekä vapaaehtoisten kokemukset.
Paikallismediat kannattaa ottaa mukaan tempaukseen jo hyvissä ajoin. Mediatiedotteesta voi muokata oman yhdistyksen näköisen. Mediatiedotetta kannattaa jakaa kaikkiin paikallislehtiin ja mediaan, paikallisradioon ym. Paikallinen poliisikin voisi olla kiinnostunut kampanjasta.
Jos medianäkyvyyttä ei saa juuri samana päivänä, voi ja kannattaa kirjoittaa lehtijuttu itse ja tarjota sitä paikalliseen lehteen kuvan kera. Juttua elävöittää lasten haastattelut ja kivat kuvat sekä vapaaehtoisten kokemukset.
Tapahtuman jälkeen
Taputellaan kampanja vielä kiitoskahveilla tai yhteiskuvalla!
Kun tapahtuma on ohi, sopikaa, kuka kerää liivit takaisin seuraavia kampanjoita varten.
Kampanjan jälkeen on hyvä kiittää kaikkia vapaaehtoisia esimerkiksi yhteisellä kahvihetkellä tai ottamalla yhteiskuva ja kertomalla yhteisponnistuksesta somessa. Kiitos on pieni sana ja sillä on suuri merkitys.
Moni haluaa varmasti tulla jatkossakin mukaan, ja tilaisuutta kannattaakin hyödyntää vapaaehtoisten rekrytointiin myös muihin tehtäviin yhdistyksessä.
Kannattaa markkinoida myös MLL:n jäsenyyttä ja kertoa, että jäseneksi voi liittyä kätevästi MLL:n nettisivuilla.
Kampanjan loputtua kerätkää tilastointia varten, kuinka monta vapaaehtoista oli mukana, kuinka monella koululla olitte ja saitteko medianäkyvyyttä. Samalla kannattaa koota vapaaehtoisten ja vastuuhenkilöiden kokemuksia tulevia kampanjoita varten.
Käykää kampanjasta keskustelua hallituksen kokouksessa, jotta kampanjan kokemus ja näkyvyys jää myös pöytäkirjaan ja sitten myös toimintakertomukseen.
Taputellaan kampanja vielä kiitoskahveilla tai yhteiskuvalla!
Kun tapahtuma on ohi, sopikaa, kuka kerää liivit takaisin seuraavia kampanjoita varten.
Kampanjan jälkeen on hyvä kiittää kaikkia vapaaehtoisia esimerkiksi yhteisellä kahvihetkellä tai ottamalla yhteiskuva ja kertomalla yhteisponnistuksesta somessa. Kiitos on pieni sana ja sillä on suuri merkitys.
Moni haluaa varmasti tulla jatkossakin mukaan, ja tilaisuutta kannattaakin hyödyntää vapaaehtoisten rekrytointiin myös muihin tehtäviin yhdistyksessä.
Kannattaa markkinoida myös MLL:n jäsenyyttä ja kertoa, että jäseneksi voi liittyä kätevästi MLL:n nettisivuilla.
Kampanjan loputtua kerätkää tilastointia varten, kuinka monta vapaaehtoista oli mukana, kuinka monella koululla olitte ja saitteko medianäkyvyyttä. Samalla kannattaa koota vapaaehtoisten ja vastuuhenkilöiden kokemuksia tulevia kampanjoita varten.
Käykää kampanjasta keskustelua hallituksen kokouksessa, jotta kampanjan kokemus ja näkyvyys jää myös pöytäkirjaan ja sitten myös toimintakertomukseen.
Lisätietoja
Yhdistysten osallistuminen: Eila-Mari Väätäinen, eila-mari.vaatainen@mll.fi, puh. 050 479 9591
Viestinnälliset asiat: Anna Koroma-Mikkola, anna.koroma-mikkola@mll.fi, puh. 045 625 2045