Jäsenhankinta

MLL:n ja sen yhdistysten vahvuus on sen jäsenissä. Jäsenet tuovat vaikuttavuutta, tuloja ja mahdollisuuksia laajentaa ja kehittää toimintaa. Aktiivinen jäsenhankinta on tärkeä osa yhdistystoimintaa.

Henkilökohtainen kutsuminen on usein toimivin tapa saada uusia jäseniä yhdistykseen. Jäseniä voi saada myös mm. tapahtumissa ja sosiaalisen median tai medianäkyvyyden kautta.

Miksi jäsenyys on tärkeää? Miksi jäseneksi kannattaa liittyä?

Jäsenpolut

Vinkkejä yhdistyksen jäsenhankintaan

Helpointa jäsenten saaminen on silloin, kun yhdistyksen toiminta on aktiivista ja avointa. Mieti, miksi joku haluaisi liittyä yhdistyksen jäseneksi ja miltä toiminta ulkoapäin vaikuttaa.

Tee jäseneksi liittyminen helpoksi

• Tehokkain tapa saada uusia jäseniä on henkilökohtainen kutsuminen. MLL:n toimintaan osallistuu paljon vanhempia ja lapsia, jotka eivät ole vielä jäseniä. Voisitko sinä kutsua heidät jäseniksi? Pyydä mukaan myös sellaisia, jotka eivät vielä ole mukana MLL:n toiminnassa. Kerro, millaista yhdistyksessä on ja millaista toimintaa järjestätte sekä miten jäseneksi liitytään.
  • Kerro, mitä kaikkea MLL tekee ja mitä MLL:ssa voi tehdä: jäsenille avautuu mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa
  • Pidä nettisivut ja/tai somekanavat ajan tasalla. Jäseneksi liitytään yleensä aktiivisiin ja avoimiin yhdistyksiin.
  • Pidä jäsenyyttä esillä eri kanavissa: jaa jäsenten tarinoita, kerro jäseneduista, muistuta miksi jäsenyys on yhdistyksen toiminnalle tärkeää
  • Huolehdi, että kaikissa yhdistyksen tilaisuuksissa on mahdollisuus liittyä jäseneksi. MLL:n verkkokaupasta voit tilata maksutta mm. flyereita, kortteja, julisteita ja Lapsemme-lehtiä jäsenhankinnan tueksi.

Materiaaleja jäsenhankintaan

Muistathan myös toivottaa uudet jäsenet tervetulleiksi ja pitää heihin yhteyttä. Lue lisää täältä.

Jäsenhankintakampanja: kutsu tuttusi jäseniksi

Tehokkain tapa saada yhdistykseen uusia jäseniä on tutulta tullut kutsu. Kampanjan materiaaleista löydät kuvia ja tekstejä, joita voit käyttää esimerkiksi omissa somekanavissasi tai lähestyessäsi tuttavaa sähköpostitse.

Ohjeet

Esimerkkitekstejä somejulkaisuihin