Ansiomerkin hakeminen

MLL:n ansiomerkkisäännöt

MLL:n liittohallitus myöntää ansiomerkkejä liiton ja sen tarkoitusperien hyväksi ansiokkaasti toimineille vapaaehtois-, luottamus- ja toimihenkilöille. Ansiomerkin luovuttaminen on arvokas tapa kiittää heitä, joiden työ on pitkäjänteisesti tukenut järjestömme toimintaa.

Ansiomerkin hakeminen

Ansiomerkkihakemuksen tulee olla keskustoimistossa viimeistään kaksi viikkoa ennen kutakin liittohallituksen kokousta. Kun lähdette hakemaan jäsenelle ansiomerkkiä, varmistakaa ensin, onko hänellä jo aiemmin myönnetty ansiomerkki. Puheenjohtaja, sihteeri ja jäsenvastaava pääsevät katsomaan jäsenen tietoja Jäsenrekisteristä.

Liittohallituksen kokouspäivämäärät 2024:

ke 14.2
ke 27.3
ke 15.5
pe 9.6
to 22.8
ke 25.9
ke 20.11
ke 11.12

Ansiomerkkihakemukset osoitteeseen:
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Marja Taipale
PL 141
00531 Helsinki

Hakemukset voi lähettää allekirjoitettuna ja skannattuna myös sähköpostin liitteenä osoitteeseen: marja.taipale@mll.fi

Hakemuksista tehdään kooste liittohallituksen kokoukseen, jossa myönnetään haetut ansiomerkit. Sen jälkeen ansiomerkit ja kunniakirjat postitetaan annettuun osoitteeseen. Hakemuslomakkeessa on laskutustiedot, joiden mukaan Velox laskuttaa yhdistystä.  Hakijan ei ole mahdollista saada ja luovuttaa ansiomerkkiä ennen liittohallituksen päätöstä.

Pronssinen ansiomerkki

Liittohallitus myöntää ansiomerkin vapaaehtoiselle tai luottamushenkilölle tunnustuksena pitkäaikaisesta, vähintään 5 vuotta kestäneestä työstä liiton, sen piirijärjestön ja/tai paikallisyhdistyksen tai näiden hallinnoimien yhteisöjen hyväksi.

Pronssista ansiomerkkiä ei myönnetä MLL:n, sen piirien, paikallisyhdistysten tai näiden hallinnoimien yhteisöjen palveluksessa oleville toimihenkilöille. Pronssinen ansiomerkki maksaa 25 e.

Hopeinen ansiomerkki

Liittohallitus myöntää hopeisen ansiomerkin vapaaehtois- tai luottamushenkilölle tunnustuksena pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta, vähintään 10 vuotta kestäneestä työstä liiton, sen piirijärjestöjen ja/tai paikallisyhdistysten tai näiden hallinnoimien yhteisöjen hyväksi.

Hopeinen ansiomerkki myönnetään myös MLL:n, sen piirien, paikallisyhdistysten tai näiden hallinnoimien yhteisöjen palveluksessa vähintään 15 vuotta olleelle toimihenkilölle.

Edellytyksenä on, että henkilölle mahdollisesti aikaisemmin myönnetyn liiton ansiomerkin myöntämisestä on kulunut aikaa vähintään 5 vuotta. Merkki voidaan myöntää vapaaehtois- ja luottamushenkilölle tai työntekijälle myös ensimmäisenä ansiomerkkinä määrävuosien (10 tai 15 vuotta) tultua täyteen. Hopeisen ansiomerkin hinta on 35 e.

Kultainen ansiomerkki

Liittohallitus myöntää kultaisen ansiomerkin vapaaehtois- tai luottamushenkilölle tunnustuksena pitkäaikaisesta ja erittäin ansiokkaasta, vähintään 15 vuotta kestäneestä työstä liiton, sen piirijärjestöjen ja/tai paikallisyhdistysten tai näiden hallinnoimien yhteisöjen hyväksi.

Kultainen ansiomerkki myönnetään myös MLL:n, sen piirien, paikallisyhdistysten tai näiden hallinnoimien yhteisöjen palveluksessa vähintään 20 vuotta olleelle toimihenkilölle.

Edellytyksenä on, että henkilölle mahdollisesti aikaisemmin myönnetyn liiton ansiomerkin myöntämisestä on kulunut aikaa vähintään 5 vuotta. Merkki voidaan myöntää vapaaehtois- ja luottamushenkilölle tai työntekijälle myös ensimmäisenä ansiomerkkinä määrävuosien (15 tai 20 vuotta) tultua täyteen. Kultaisen ansiomerkin hinta on 190 e.