Yhdistys sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on hyvä lisä yhdistyksen viestintään. Osalle yhdistyksistä se saattaa myös korvata kotisivun, jos toiminta ei ole laajaa. Somessa kannattaa viestiä innostumista, yhteisöllisyyttä ja yhteistä iloa. Hyvään porukkaan halutaan mukaan ja some voi olla hyvä näyteikkunan iloiseen, innostuvaan porukkaan.

Mikä somekanava sopii meille?

Sosiaalisen median kanavia on monia, eikä kaikissa voi olla mukana samalla panostuksella ja innolla. Kannattaa miettiä, mitä yhdistys haluaa sosiaalisessa mediassa tehdä ja keitä tavoittaa:

• Mitä haluatte kertoa, minkälaista vuorovaikutusta haluatte kohderyhmän kanssa?
  • Kuka vastaa kysymyksiin tai keskustelunavauksiin? Kuka viestii yhdistyksen nimissä somessa
  • Kuinka monessa some-kanavassa teidän on mahdollista toimia?
  • Miten aktiivisia pystytte olemaan?

Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää, kun haluatte:

• Markkinoida tapahtumia ja tuotteita
  • Tiedottaa toiminnasta
  • Vaikuttaa
  • Herättää keskustelua
  • Osallistaa seuraajia toiminnan suunnitteluun (esim. FB:n kautta voi pyytää kommentteja ja ideoita)

Jos haluat tietää oppia lisää sometyökaluista ja niiden hyödyntämisestä, kannattaa liittyä SoMe. -Facebook-ryhmään, josta löytyy tallennettuna lukuisia koulutuksia ja vinkkejä MLL:n yhdistysten someen.

Linkki: Lue lisää SoMe.-hommista!

Facebook on Suomessa laajimmin käytössä oleva sosiaalisen median palvelu. Facebookissa yhdistyksellä voi olla sivu tai ryhmä.

Sivu on kaikille avoin ja sille saa lyhytosoitteen, johon on helppo viitata (vertaa www.facebook.com/mannerheiminlastensuojeluliitto)

Ryhmä voi olla joko avoin, suljettu tai salainen. MLL:n ryhmät ovat avoimia ilman painavaa syytä. Olemmehan somessa tavoittaksemme ihmisiä ja pitääksemme toiminnan helposti lähestyttävänä.

Kaikki ei näy kaikille Facebookissa

Vaikka yhdistyksellä olisi paljon seuraajia Facebookissa, on hyvä muistaa, että kaikki ei näy kaikille. Facebook poimii kiinnostavimmat aiheet näytettäväksi käyttäjien uutisvirrassa. Muutama vinkki tehokkaaseen Facebook-viestintään:

• Suosikaa kuvia ja linkkejä. Facebook nostaa suuremmalla todennäköisyydellä seuraajien uutisvirtaan päivityksen, jossa on kuva ja/tai linkki. Muista luvat kuvien jakamiseen. Jaa MLL:n yhteistä materiaalia materiaalipankki Gredistä.
  • Aktivoikaa seuraajia kommentoimaan tai tykkäämään julkaisuista. Voitte sopia vaikkapa hallitusporukan kesken, että käytte tykkäämässä julkaisusta. Näin päivitys nousee suuremmalla todennäköisyydellä seuraajien uutisvirtaan.
  • Olkaa itse aktiivisia. Aina ei yhdistyksellä tarvitse olla ”omaa” sanottavaa, vaan voi jakaa liiton ja piirien FB-päivityksiä.

Instagram on toinen suomalaisten hyvin laajasti käyttämä somepalvelu. Instagramissa pääosassa on aina kuva. Hyvä kuva vangitsee mielenkiintomme ja kuva voi sisältää myös tekstiä. Muista silloin lyhyt, ytimekäs viesti ja kerro lisää itse tekstissä.

MLL:n materiaalipankki Gredissä on runsaasti sekä valmiita Instagram-kuvia eri aiheista että pohjia, joissa voit muokata oman asiasi MLL:n ilmeen mukaiseen pohjaan. Jos jaat kuvia yhdistyksen toiminnasta ja niistä on tunnistettavissa ihmisiä, muista kuvausluvat.

Tägää MLL:n valtakunnallinen kanava @mll_fi, niin julkaisusi saatetaan jakaa MLL:n yli 10 000 seuraajalle.