Vapaaehtoisten rekrytointi
Mistä vapaaehtoisia?
Vapaaehtoisuus on toimimista tärkeäksi koetun asian puolesta, maailman muuttamista, epäkohtiin puuttumista, halua tehdä hyvää lähellä tai kaukana ja paljon muuta. Vapaaehtoisena ihminen voi toimia tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin tai hyödyntää jotain erityisosaamistaan. Vapaaehtoistyö on palkatonta ja perustuu vapaaseen tahtoon ja valintaan (Kansalaisareena). Suomessa on monia, jotka voisivat toimia vapaaehtoisina, jos joku vain kysyisi!
Vapaaehtoiseksi haluavia voi löytyä
- Jokaisen omasta ystävä- ja tuttavapiiristä, työkavereista
- Yhdistyksen muussa toiminnassa mukana olevien joukosta
- Yhdistyksen jäsenistä
- Paikallisista tapahtumista
- Oppilaitoksista
- MLL:n tukioppilaista tai sellaisina toimineista
- Eläkeläisjärjestöistä
Usein henkilökohtainen kutsuminen on tehokkain tapa löytää vapaaehtoisia. Kannattaa kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia viestintäkanavia
- Yhdistyksen nettisivuja tai somea
- Valtakunnallisia tai alueellisia vapaaehtoisten rekrysivustoja (esim. https://vapaaehtoistyo.fi/)
- Kauppojen ja kirjastojen ilmoitustauluja
- Tapahtumissa tms. jaettavia flyereitä
- Paikallismedioita
Joihinkin toimintamuotoihin (esimerkiksi vertaisryhmiin) sopii mainiosti myös ammattilainen-vapaaehtoinen-ohjaajapari. Tällöin ohjaajapariksi voi kysäistä vaikkapa neuvolan terveydenhoitajaa.
Paikka vapaana -kampanja
Paikka vapaana on koko MLL:n yhteinen vapaaehtoisten rekrytointikampanja. Valtakunnallisesti kampanja näkyy syyskuussa, mutta sen materiaaleja voi käyttää milloin vain ympäri vuoden. Kampanjaa varten on luotu mm. somemateriaaleja, juliste, kyltti sekä ohjeita ja vinkkejä niiden käyttämiseen.
Paikka vapaana on koko MLL:n yhteinen vapaaehtoisten rekrytointikampanja. Valtakunnallisesti kampanja näkyy syyskuussa, mutta sen materiaaleja voi käyttää milloin vain ympäri vuoden. Kampanjaa varten on luotu mm. somemateriaaleja, juliste, kyltti sekä ohjeita ja vinkkejä niiden käyttämiseen.
Miten markkinoida vapaaehtoistehtävää?
Vapaaehtoistehtävästä kannattaa laatia kattava kuvaus, ikään kuin paketoida se. Kuvauksesta on hyvä käydä ilmi seuraavat asiat:
- Tehtävän nimi (plussaa, jos nimessä innostava tavoite)
- Mitä pitää tehdä? (konkreettinen kuvaus)
- Kuinka paljon vie aikaa? (montako tuntia/iltaa viikossa/kuukaudessa)
- Mitä tukea ja perehdytystä on tarjolla? Keneltä?
- Mitä tehtävässä voi oppia ja saada itselleen?
- Miksi tämä on tärkeää?
(Paketointiohje, Lari Karreinen)
Vapaaehtoistehtäviä markkinoidessa kannattaa jakaa omia kokemuksia ja kertoa tositarinoita vapaaehtoisena toimimisesta. Kuvien ja videoiden käyttäminen kiinnittää pelkkää tekstiä paremmin huomion.
Vapaaehtoistehtävästä kannattaa laatia kattava kuvaus, ikään kuin paketoida se. Kuvauksesta on hyvä käydä ilmi seuraavat asiat:
- Tehtävän nimi (plussaa, jos nimessä innostava tavoite)
- Mitä pitää tehdä? (konkreettinen kuvaus)
- Kuinka paljon vie aikaa? (montako tuntia/iltaa viikossa/kuukaudessa)
- Mitä tukea ja perehdytystä on tarjolla? Keneltä?
- Mitä tehtävässä voi oppia ja saada itselleen?
- Miksi tämä on tärkeää?
(Paketointiohje, Lari Karreinen)
Vapaaehtoistehtäviä markkinoidessa kannattaa jakaa omia kokemuksia ja kertoa tositarinoita vapaaehtoisena toimimisesta. Kuvien ja videoiden käyttäminen kiinnittää pelkkää tekstiä paremmin huomion.
Vapaaehtoisten perehdyttäminen
Kun uusi vapaaehtoinen löytyy, hänelle on hyvä kertoa mm.
- MLL:n arvoista ja toimintaperiaatteista
- Yhdistyksenne muusta toiminnasta ja jäsenyydestä
- Työnjaosta vapaaehtoisen ja yhdistyksen hallituksen välillä
- Lapsen kuulemisesta ja osallisuudesta
- Yhdistyksen / toimintamuodon yhteistyökumppaneista
- Viestinnän ja markkinoinnin periaatteista ja käytännöistä
- Piirin / keskusjärjestön järjestämistä vapaaehtoisten perehdytyksistä ja koulutuksista
Kun uusi vapaaehtoinen löytyy, hänelle on hyvä kertoa mm.
- MLL:n arvoista ja toimintaperiaatteista
- Yhdistyksenne muusta toiminnasta ja jäsenyydestä
- Työnjaosta vapaaehtoisen ja yhdistyksen hallituksen välillä
- Lapsen kuulemisesta ja osallisuudesta
- Yhdistyksen / toimintamuodon yhteistyökumppaneista
- Viestinnän ja markkinoinnin periaatteista ja käytännöistä
- Piirin / keskusjärjestön järjestämistä vapaaehtoisten perehdytyksistä ja koulutuksista