Tulorekisteri ja Y-tunnus

Ilmoittaminen

Vuoden 2019 Yhdistysrekisterin uudistuksen jälkeen kaikki yhdistysrekisteriin merkityt yhdistykset saivat automaattisesti Y-tunnuksen. Uudistuksen jälkeen yhdistysten on ilmoitettavat palkat, palkkio ja korvaukset sähköisesti tulorekisteriin. Jos yhdistyksellä on jo Y-tunnus, sama tunnus on voimassa jatkossakin. Yhdistysrekisterin uudistus ei tällöin muuta tulorekisteriin ilmoittamista mitenkään.

Valtuuttaminen

Yhdistys voi valtuuttaa henkilöitä tai yrityksiä asioimaan yhdistyksen puolesta tulorekisterissä Suomi.fi -valtuuksilla. Valtuutushakemuksen tekeminen sekä valtuutushakemuksen luominen tulorekisteriä ja muita viranomaisasiointeja varten onnistuu Suomi.fi -palvelussa.

Linkki: Ohje Suomi.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhdistyksen säännöt edellyttävät kahta nimenkirjoittajaa. Siksi myös Suomi.fi-valtuutushakemuksen allekirjoitukseen tulee kahden nimenkirjoittajan allekirjoitus.

Kirjautuminen

Tunnistautuminen tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun onnistuu mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Linkki: Tulorekisteri