Lapset ensin -keräys

Lapset ensin -keräyksen avulla MLL:n paikallisyhdistykset voivat kerätä varoja toiminnan toteuttamista varten. Keräyksen voi toteuttaa yhdistykselle sopivana ajankohtana alla olevan käsikirjan ja valmiiden materiaalien avulla. Jos haluatte toteuttaa keräyksen silloin, kun keskusjärjestön viestintäkanavissa on sitä tukevaa sisältöä, ajankohdaksi kannattaa valita huhtikuu. MLL:n aineistopankki Gredistä löytyvät esitteitä, somekuvia ja lipastarroja. Käyttäkää valmiita kuvia tai muokatkaa omaksenne – molempi parempi!

Rahankeräyslaki uudistui vuonna 2020 ja mahdollisti pienkeräykset, minkä takia keräys uudistettiin 2021.

Mitä uudistuksia vuosi 2021 toi mukanaan?

• Lapset ensin -keräyksen tuotto jää kokonaan yhdistykselle
  • Keräys on mahdollista toteuttaa yhdistyksen valitsemana ajankohtana
  • Yhdistyksen tulee tehdä poliisille pienkeräysilmoitus
  • KERÄYSTILIN AVAAMINEN

Keskusjärjestö tukee jatkossakin keräystä:

• MLL:n digitaalisessa aineistopankki Gredistä löydätte muokattavat ja tulostettavat/painettavat keräyksen tukimateriaalit:
    • julistepohjat (A4 ja A3)
    • jaettava A5-kokoinen esite
    • keräyslippaan sivu- ja lupatarrat
    • keräyksen tunnuskuva yhdistysten / piirien verkkosivuille
    • kuvat eri somekanaviin (Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn)
  • Ladattavat keräyksen tukimateriaalit kuten keräysopas ja erilaiset kirjepohjat, jotka löytyvät tältä sivulta
  • Verkkokaupasta tilattavat maksulliset materiaalit:
    • keräyslippaat
    • vapaaehtoisliivit
  • Keskusjärjestö viestii keräyksestä MLL:n valtakunnallisilla verkkosivuilla ja somekanavilla huhti-toukokuussa.

Mitä pitää ottaa huomioon keräystä suunnitellessa?

Tärkeintä on huolehtia rahankeräämiseen liittyvistä lupa-asioista. Ilman voimassa olevaa pienkeräyslupaa rahan kerääminen ei ole laillista.

Kannattaa myös tutustua ohjeisiin siitä, miten MobilePay on otettavissa yhdistyksen käyttöön. Sitä voi kätevästi hyödyntää lahjoitusten vastaanottamisen lisäksi myös esimerkiksi tuotemyyntien rahastamiseen.

Lisätietoja saa varainhankinnan assistentti Mari Lindströmiltä.

Lindstöm Mari

Varainhankinnan assistentti mari.lindstrom@mll.fi 0505708296